Suomalaisella muotoilulla on erittäin vahva asema kansainvälisesti. Suomessa on vahvaa osaamista niin lasitaiteessa, huonekaluissa kuin erilaisissa käyttöesineissä. Moni perinteinen suomalainen yritys, kuten Arabia ja Fiskars ovat nousseet kulttiasemaan maailmalla juuri muotoilun ansioista.
Usein muotoilulla viitataan hyvin paljon erilaisiin astioihin, sillä ne ovat menestyneet kansainvälissä kilpailuissa aina 50-luvulta saakka. Suomi on aina ollut hyvin edustettuna Milanon Trianaalinen tapaisissa suurissa muotoilualan tapahtumissa. Kaikesta huolimatta kaikkein perinteisin suomalaisen muotoilun materiaali on ollut puu. Puu on edelleen yksi suomalaisten suosituimmista materiaaleista, koska se on materiaalina erittäin käyttökelpoinen. Puuta on myös maassamme saatavilla erittäin paljon, jonka ansiosta suomalaiset ovat oppineet tekemään puusta erilaisia esineitä.
Puun arvos on kasvamassa
Puusta on jossain määrin tullut myös luksustuote. Se on kalliimpi ja tyylikkäämpi kuin muovi, jonka lisäksi se on luonnonvarana uusiutuva. Luonnon materiaalina puu on myös hajusteeton ja myrkytön. Jokaisella puulaadulla on omat ominaisuutensa. Tietystä puulajista on hyvä veistää vene, toisesta koristeelliset puukehykset ja kolmannesta hauta-arkku. Puun lujuus, joustavuus, syisyys ja saatavuus määrittävät usein käyttötarkoituksen.
Suomalaisen puun arvo on aina tiedetty, mutta samalla erityisesti kaupunkiväestön keskuudessa ei puuta osata aina arvostaa. Monet kansainväliset huonekalujätit osaavat markkinoida tuotteittaan paremmin, vaikkakin niiden puumateriaali olisi hankittu epäeettisesti kaatamalla sademetsää. Vaikka kotimainen muotoilu tunteekin kohtalaisen hyvin suomalaisen puun ominaisuudet, olisi järkevää jos tuotantoketjuja saataisiin tehokkaammiksi. Näin puun saatavuus ja hinta helpottuisivat, jolloin erilaiset puusta valmistettavat tuotteet saisivat laajemman markkinan kotimaassa.